Čitaonica: Karlos Ruis Safon - Igra anđela


"Igra anđela" je drugi deo trilogije Groblje zaboravljenih knjiga koje je započeto knjigom "Senka vetra" o kojoj sam ranije pisao. Iako se radi o nastavku, radnja ove knjige se hronološki dešava pre radnje iz knjige koja joj je prethodila.

Kao i prethodna, i ova knjiga me je odmah privukla

Zaplet knjige

U maglovitoj i sumornoj Barseloni dvadesetih godina, koju godinu pre izbijanja prve svetske ekonomske krize i Drugog svetskog rata, mladom i talentovanom piscu Davidu Martinu prilazi nepoznat čovek. Misteriozna i neobična prilika traži od njega da mu napiše knjigu. Cena uslugu nije bitna. Ono što je bitno je da ona mora biti napisana po striktnim uputstvima naručioca koja su, najblaže rečeno, neobična - baš kao i sam naručilac.

Mladi pisac se susreće sa dilemom - da li da u potpunosti prati uputsva naručioca ma koliko ona bila čudna ili treba ostati veran samom sebi i očuvati integritet pisca? Upuštajući se u ovaj čudnovat dogovor, David Martin se upliće u misteriju i priču koja je započeta godinama ranije. Prolazeći kroz različita iskušenja i niz tragičnih i misterioznih dešavanja, postavlja se pitanje - da li će David Martin izvući čitavu glavu?

Ne propustite ni jedan tekst! Pratite blog putem e-maila.


Društveni aktivizam, ljudska prava, kritičko razmišljanje i obrazovanje su samo neke od teme ovog bloga. Pratite bloga putem e-maila sasvim besplatno i podržite ovakve i slične tekstove.


Utisci o knjizi

Vrlo kratko ću govoriti o utiscima pošto ću o utiscima čitavog serijala govoriti prilikom predstavljanja zadnjeg dela trilogije. 

Knjiga je zanimljiva i dinamična. Dopada mi se krajnji motiv sa kojim misteriozni čovek dolazi kod Davida Martina i angažuje ga.

Karlos Ruis Safon je u više navrata u ovoj knjizi kritikovao društvo tog vremena. Kritikujući to vreme, Ruis Safon, zapravo, kritikuje duh vremena u kome živimo. Na prvi pogled, Ruis Safon opisuje Španiju iz prošlog veka a zapravo govori o današnjem društvu koje, u evolutivnom smislu, nije mnogo odmaklo od onog iz prošlog veka.




Odlomci i citati iz knjige "Igra anđela" Karlosa Ruisa Safona - iliti: Najzanimljiviji delovi knjige koji su me naterali da stavim prst na čelo


Obožavam kada me knjiga još od prve stranice uhvati i ne pušta. (9. strana)

Pisac nikad ne zaboravlja kada je prvi put primio novac ili hvalospeve za neku priču. Nikad ne zaboravlja kada je prvi put osetio slatki otrov taštine u krvi i poverovao da će mu, ako niko ne otkrije njegov nedostatak talenta, san o književnosti obezbediti krov nad glavom, topao obrok na kraju dana i ono za čim najviše žudi: njegovo ime odštampano na nekom bednom komadu papira koji će ga sigurno nadživeti. Pisac je osuđen da se seća tog trenutka, jer tada je već izgubljen i njegova duša ima svoju cenu. 

Šta je od presudnog značaja za uspeh... (11. strana)

Kako vam se ovo čini? :/
Vidal je jedan sentimentalac,, koji još veruje u te antišpanske legende kao što je meritokratija ili davanje šanse onom ko je zaslužuje, a ne onom ko u tom trenutku ima najbolju vezu. S obzirom na to koliko je para težak, može sebi da dozvoli da bude takav lirični zanesenjak... 
Usput, pre izvesnog vremena sam pisao o razlikama između uspešnih i neuspešnih ljudi.

Zanimljivo stanovište o zavisti (18. str.)

Zavist je religija mediokriteta. Ona im vraća snagu, ona je odgovor na nemire koji ih izjedaju i, na kraju krajeva, rastoči im dušu i dozvoli im da opravdavaju svoju bedu i svoju pohlepu dok ne poveruju da su to vrline i da će se vrata raja otvoriti samo nesrećnicima kao što su oni, koji kroz život prolaze ne ostavljajući drugog traga do li namere da omalovaže ostale i da isključe, i ako je mougće unište one koji, samom činjenicom da postoje i da su takvi kakvi su, ukazuju na njihovo siromaštvo duha, uma i snage. Srećan je onaj na koga laju kreteni jer im njegova duša neće nikad pripadati.

Odličan primer koji pokazuje da Safon, opisujući društvo iz prve polovine prošlog veka, zapravo govori o današnjici. Ne čini li Vam se da autor knjige opisuje Srbiju danas? (19. str.)

„Umetnost koride je umrla“, objavljivao bi. „Sad je sve biznis pohlepnih uzgajivača i toreadora bez duše. Publika ne ume da razlikuje koridu za neuke mase od znalačke borbe koju samo upućeni znaju da cene."
„Eh, da su nama pružili šansu, don Eliodoro, druga bi to priča bila.“

Kad u ovoj zemlji pobeđuju samo nesposobni.“
Slično sam govorio u tekstu "Dobro došli u zemlji suprotnosti i nelogičnosti".


Različitim pristupi... (29. str.)

U školi sam naučio da čitam i pišem mnogo ranije nego ostala deca iz kraja. Ono što je za moje drugare bilo kreveljenje mastila po nerazumljivim stranicama, za mene je predstavljalo svetlost, ulice i ljude. Reči i tajna saznanja skrivena u njima oduševljavali su me i činili mi se ključem kojim se može otključati jedan beskrajni svet, dovoljno daleko od te kuće, tih ulica i tih turobinih dana za koje sam čak i ja mogao da predosetim da mi neće podariti mnogo sreće.

Ponekad pisanje/čitanje može biti opasno (90-91. str.)

„Sestra mi kaže da ste pisac, mada vidim da ste u prijemnom upitniku napisali da ste plaćenik.“
„U mom slučaju,tu nema nikakve razlike.“
„Mislim da su neki moji pacijenti vaši čitaoci.“„Nadam se da time prouzrokovano neurološko oštećenje neće biti trajnije prirode.“Doktor se nasmejao kao da ga moja šala zabavlja, i zauzeo je direktniji stav, dajući do znanja da se prijatni i banalni uvod završio.

O Groblju izgubljenih knjiga. Da se ovako ophodimo prema knjigama verujem da bi čovečanstvo bilo na naprednijem stupnju razvoja. (128-129.)

„Član prvi: Kad neko dođe ovde prvi put, ima pravo da izabere jednu knjigu, koju god želi, od svih knjige koje ovde imamo.
Član drugi: Kad se usvoji neka knjiga, preuzima se dužnost da se ona zaštiti i da se učini sve što je moguće da se ona nikad ne izgubi. Celog života. Je l’ nešto nejasno?“

Podigao sam pogled ka beskraju lavirinta.
„Kako izabrati samo jednu od tolikih knjiga?“Isak je slegnuo ramenima.„Ima onih koji vole da misle da knjiga bira njih... sudbina, da tako kažem. Ono što ovde vidite jeste zbir vekova izgubljenih i zaboravljenih knjiga, knjiga koje su bile osuđene da budu uništene i zanavak ućutkane, knjiga koje čuvaju sećanje i dušu vremena i čudesa kojih se više niko ne seća. Niko od nas, ni najstariji, ne zna tačno ko je osnovao ovo mesto ni kada. Verovatno je staro skoro isto koliko i sam grad i raslo je s njim, u njegovoj senci. Znamo da je zgrada sazidana od ostataka palata, crkava, zatvora, bolnica koje su nekad možda postojale na ovom mestu. Osnovna struktura potiče iz XVIII veka i otad nije prestala da se menja. Pre toga, Groblje zaboravljenih knjiga bilo je skriveno u tunelima ispod srenjovekovnog grada. Ima ih koji kažu da su u vreme inkvizicije učeni ljudi i oni slobodnog duha sakrivali zabranjene knjige u sarkofage i zakopavali ih u kosturnice, kojih je bilo po celom gradu, da bi ih zaštitili, verujući da bi ih buduće generacije mogle otkopati...“

Težak zadatak... (143. str.)

„Martine, želim da mi stvorite religiju.“

O novcu... (146. str.)

Gledao sam dugo taj komadić bogatstva, i konačno odmahnuo glavom. Bar sam ga video. Bio je stvaran. Ponuda i sujeta koju sam u tim trenucima kupovao bedom i beznađem bili su stvarni
„Ne mogu to da prihvatim“, rekao sam.

„Mislite da je to prljav novac?“
„Svaki novac je prljav. Da je čist, niko ga ne bi hteo...“

O prednostima pisanja. (178. str.)

„Isabela, ako zaista želiš da se baviš pisanjem, ili bar da pišeš da bi to neko čitao, moraćeš da se navikneš da te ponekad ignorišu, da te vređaju, da te omalovažavaju i da se, skoro uvek, ponašaju ravnodušno. To je jedna od prednosti ovog zanata.“

O pravdi (195. str.)

... Pravda je pitanje perspektive, a ne univerzalna vrednost.
Interesantno stanovište. Karlos Ruis Safon je pisao o pravdi dok sam ja pisao o pravičnosti. U tekstu "Problem definisanja pravičnosti" govorio sam da je pravičnost teško definisati i da sve zavisi od perspektive čoveka. Kao i još od nekih faktora. Ako vas zanima ova tema, predložio bih vam da ga pročitate. 

Hrabrost i um su potrebni! (241. str.)

„Sve što treba da znamo zapisano je u velikoj knjizi prirode. Dovoljna je hrabrost i čist um i duh da bi se to protumačilo“, složio se Koreli.

Odličan savet mladim piscima (289. str.)

„... Šta je, po vašem mišljenju, nedostatak ove pripovesti?“„Nedostaje mi neki negativac. Većina nas, shvatili mi to ili ne, određuje se spram nečega ili nekoga. Reakcija je lakša od akcije, da tako kažem. Ništa ne potpomaže veru i čuvanje dogme kao dobar antagonista. Što neiskreniji, to bolji.“
„Mislio sam da ta uloga može bolje da razvije ako je apstrakna. Antagonista bi bio nevernik, čudak, onaj koji nije u grupi.“

„Da, ali voleo bih da je dodatno konkretizujete. Teško je mrzeti ideju. To zahteva izvesnu intelektualnu disciplinu i bolesno posvećen duh, a toga nema mnogo. Mnogo je lakše mrzeti nekoga ko ima prepoznatljivo lice, njega okriviti za sve što nam ne prija. Ne mora to bili poseban lik. Može biti nacija, rasa, grupa... šta god.“

Toliko od mene za sad. Za kraj bih vam preporučio da obavezno pročitate ovu knjigu ako do sada niste. A ako jeste, voleo bih da čujem vaše utiske o knjizi, pa i čitavom serijalu "Groblje izgubljenih knjiga" Karlosa Ruisa Safona.

Sviđa ti se tekst? Podeli ga sa onima koje voliš!

Ko je Predrag Popović?

Moderni don Kihot. Zalaže se da pamet, sposobnost, kreativnost i društveni aktivizam budu mainstream. Bloguje o ovim temama.
Optimista.
Piše. Stvara. U stvari, izmišlja. Priče, uglavnom, u kojima misli, snove i ideje pretvara u reči.

1 komentar(a):

  1. Senku vetra sam procitala pre dve,tri godine,raspametila se...decko i ja se tukli na moru ko ce da je cita..toliko o tome.Odmah zatim procitam Igru andjela,verovatno sa malo manje koncentrcije,tako da mi je utisak dosta splaso u odnosu na Senku..a mozda i zato sto u tom trenutku nisam nalazila narocitu vezu izmedju D.M. i Danijela Semprea.Pre par dana zavrsim Zatocenika nebesa i odmah nakon toga Igru andjela jos jednom ne bi li sada dobila jednu celinu..kad ono medjutim..mislim da sam zbunjenija nego ikad:-)))Ne zanam da li da neko razjasnjenje iscekujem u 4.knjizi ili su mi u ludilu citanja promakli detalji!D.M.obozava secer,A.K.takodje..Da li je on njegov alter ego?

    ReplyDelete