Uticaj roditelja na obrazovanje svoje dece


U jednom od prethodnih tekstova sam govorio o tome kako nastavnici utiču na obrazovanje deteta. Ali, vrlo često roditelji zaboravljaju da i sami učestvuju u procesu socijalizacije i edukacije deteta. Tako se može desiti da neko od roditelja kaže: "Valjda ideš u tu školu da bi nešto naučio? Ako ne, zašto ideš kad te profesor ništa ne nauči?" Ili, umesto da krivicu za loš uspeh deteta prebace na dete, oni ga svaljuju na nastavnika. Ogromna greška! Zašto?

Odgovornost za obrazovanje deteta podeljena je između roditelja i škole


Pa zato što odgovornost za obrazovanje prebacuju isključivo na nastavnike. Da, deca provode po nekoliko sati u školi ali ostatak vremena ga provode u kući, okruženi članovima svoje porodice ili u društvu svojih vršnjaka. Upravo zato roditelji imaju ključan uticaj na obrazovanje i vaspitanje sopstvenog deteta a ne nastavnik.

Umesto da roditelji pomognu svojoj deci pri učenju, to čine njihovi roditelji (dakle bake i deke koji su i sami puno toga zaboravili ili se nastavni plan i program dosta promenio od njihovog vremena). Umesto da se nakon posla usredsrede na obrazovane svoje dece, umorni od posla lakše im je da kažu detetu "Gledaj TV!" ili "Uzmi komp!" nego da se potrude oko njihovog obrazovanja.

Naravno, ovakvo ponašanje roditelja je donekle razumljivo. Umorni od posla i sastavljanja kraj sa krajem, roditelji nemaju puno strpljenja (pa ni znanja) da pomognu svom detetu. Umesto toga, roditelji angažuju nekog profesora da podučava njihovo dete. Ovakva odluka ima određene prednosti ali i mane. Prednost se ogleda u tome što dete (ukoliko je zaista motivisano) može naučiti nešto što je propustilo ili što ne razume. Međutim, mana je to što roditelji ne posvećuju dovoljno pažnje obrazovanju svog deteta. Druga mana je u tome što su roditelji prinuđeni da troše dodatna novčana sredstva kako bi njihova deca naučila ono što je trebalo da nauče u školi (o nekim razlozima toga možete pročitati u ovom tekstu). Treća mana je u tome što ukoliko deca nisu zainteresovani za učenje, novac je praktično bačen.

Kakvu poruku roditelji šalju svojoj deci?

Privatnim spremanjem, roditelji, hteli to ili ne, šalju deci čak nekoliko vrlo loših poruka.

Zašto se cimati previše?

Najpre, roditelji svojim ponašanjem ističu da nije potrebno ulagati (veliki) napor radi ostvarivanja nekog cilja. Kako to oni čine? Vrlo jednostavno: roditelji smatraju da je mnogo lakše da plate nekog da deci završi posao (npr. napiše analizu za srpski jezik). Umesto da ih nateraju da čitaju knjige ili da se potrude da sami ostvare neki cilj, oni angažuju profesora koji će to učiniti umesto njih. I onda se pitamo zašto studenti angažuju druge ljude da im napišu seminarski/diplomski/master pa čak i doktorski radova. Lažno se zdražavamo nad ovom činjenicom a, pri tom, ne uviđamo da i sami učestvujemo u ovom nečasnom i neakademskom ponašanju.

Ne propustite ni jedan tekst! Pratite blog putem e-maila.


Društveni aktivizam, ljudska prava, kritičko razmišljanje i obrazovanje su samo neke od teme ovog bloga. Pratite bloga putem e-maila sasvim besplatno i podržite ovakve i slične tekstove.

Umesto da roditelji nauče decu da budu samodisciplinovani od najranijeg perioda, oni im previše popuštaju. U čemu se ogleda samodisciplina? Evo jednog primera: umesto da decu nauče da nakon igranja sa igračkama iste pokupe i stave na njihvo mesto i da tek nakon toga mogu raditi nešto drugo, roditelji to ne čine. Evo još jednog primera: umesto da uče dete da odmah nakon povratka iz škole urade domaći a tek onda da se odmaraju i prepuste uživanju, roditelji čine suprotno. Pa tako roditelji umorni od posla, retko kad pitaju da li su deca odradila svoj domaći. Onda kada to učine, roditelji to uzmu zdravo za gotovo i ne proveravaju kako je domaći rad odrađen.

Nema prečice do sreće iliti: Hvatanje krivine

Druga posledica ovakvog shvatanja je u tome što deca posredno i tokom dužeg vremenskog perioda deca uče od najranijeg perioda da hvataju krivine. Ova posledica se kasnije manifestuje kroz to da umesto da sednu i zagreju stolice, deca (sada već kao odrasli ljudi sa izgrađenim mentalnim modelima i sistemom vrednosti) polažu ispite pomoću bubica i ostalih nedozvoljenih načina (npr. kupovinom ispita pa i čitavih diploma).

Neodgovornost rađa neodgovornost

Pošto nije potrebno ulagati previše snage u učenje i pošto se cilj može postići hvatanjem krivina i na nelegalan način, deca vremenom ne razvijaju svest o neophodnosti prihvatanja odgovornosti za svoja dela.

Zašto je važno da dete usvoji koncept odgovornosti za svoja dela?

Dva su važna razloga za to. Pre izvesnog vremena, čitava nacija se digla na noge kada se govorilo o predlogu zakona koji je predviđao veća prava dece naspram prava koji roditelji imaju prema svojoj deci. Tako je predviđeno da lekar deteta ne sme davati informacije o zdravstvom stanju svog pacijenta (maloletnog lica) njegovim roditeljima a sve to po nalogu detata-pacijenta. Sam koncept prava deteta nije loš ali ako njega ne prati koncept odgovornosti i dužnosti deteta prema drugim ljudima, onda je vrlo verovatno da ćemo imati neodgovornu, osiljenu i bezobraznu decu.

Takođe, deca koja nisu navikla na prihvatanje odgovornosti će u kasnijem životu biti neodgovorna. Razmislite racionalno: da li će čovek koji kao dete nije naučilo koncept odgovornosti biti odgovorno prema sebi, svojim članovima porodice, poslu i ljudima oko sebe? Malo verovatno...

"Tata, mama, vidite šta umem!"

Deci nisu porebni privatni profesori. Njima je potrebna pažnja i pomoć svojih roditelja. Pomoć roditelja se ne mora nužno ogledati u učenju sa njima već se može ogledati kroz preslišavanje, objašnjavanje, davanje predloga/objašnjenja... Konkretnije: ako je vašem detetu potrebno da se preslišava naglas - uzmite knjigu u ruke, pratite ono što dete govori i recite mu gde greši.

Recimo da dete ima domaći zadatak iz opšte tehničkog obrazovanja (ako taj predmet još uvek postoji) u okviru kojeg treba da napravi neku stvar. Nemojte vi odraditi taj zadatak već budite uz njega dok ga ono pravi, pokažite joj/mu kako da namesti testericu, kako da iseče deo šper ploče.

Ako vi lično ne znate to da radite, zamolite prijatelja ili komšiju da pomogne detetu oko domaćeg zadatka ili oko razjašnjavanja onoga što je nejasno.

Šta je poenta teksta? iliti: Šta roditelji mogu učiniti za svoju decu?

Evo nekoliko njih:
  1. Pomozite svom detetu koliko je u vašoj moći,
  2. Budite uz njega/nju dok uči ili dok se preslišava,
  3. Zamolite komšiju da detetu pomogne oko domaćeg zadatka. Pomoć se nikako ne sme ogledati o tome da ta osoba završi sav posao i detetu da gotov proizvod. Zapamtite: nema prečice do sreće!
  4. Naučite od malena decu da čitaju i razvijajte znatiželju kod njih. Ako vam postave neko pitanje a vi ne znate odgovor, predložite detetu da odgovor pronađete u kućnoj ili lokalnoj biblioteci.
  5. Razvijajte kod dece radne navike i disciplinu. Najbolji način da to učinite je da ih upišete u neku školu sporta ili, ako je dete talentovano, u školu za muzičko obrazovanje ili nešto slično tome.
  6. Učite decu od malena da moraju da uče i da svoje obaveze moraju ispunjavati čak i kad je to dosadno ili teško. Deca moraju shvatiti zašto je učenje važno i kako im može pomoći u kasnijem životu. Obrnuto, nemojte se čuditi ako dete zabušava
  7. Razvijajte osećaj odgovornosti kod deteta. Na primer, naučite ih da svakog dana pre odlaska u školu pospreme svoju sobu, da nakon igranja igračke odlože na svoje mesto, da zbog polomljenog prozora dete će snositi određene posledice. Objasnite detetu šta je učinilo, zašto je to loše i da mora da snosi posledice za svoja dela (pri tom, ne mislim da dete treba da tučete već na neki drugi način).
Verujem da pomoću ovih predloga roditelji mogu znatno pomoći svom detetu kada je u pitanju obrazovanje. Ovo je moje mišljenje a voleo bih da čujem vaše. Dakle, tastature u ruke... :)

Sviđa ti se tekst? Podeli ga sa onima koje voliš!

Ko je Predrag Popović?

Moderni don Kihot. Zalaže se da pamet, sposobnost, kreativnost i društveni aktivizam budu mainstream. Bloguje o ovim temama.
Optimista.
Piše. Stvara. U stvari, izmišlja. Priče, uglavnom, u kojima misli, snove i ideje pretvara u reči.

10 komentar(a):

  1. Hvala na ovako lepom tekstu. U potpunosti se slažem. Samo bih se osvrnuo na jedan njegov segment.

    Slažem se da deci nije potreban privatan profesor.
    Profesori u školi, ako su završili fakultet znači da su sposobni da dacu nauče nekim novim veštinama, da im prenesu znanje i slično. Profesori i nastavnici su na fakultetima imali kao predmet i pedagogiju tako da su im sva "pravila igre" jasna.

    Mislim da bi sve bilo mnogo bolje kada bi svi radili svoj posao maksimalno korektno. Kada profesori budu predavali kako treba, kada bi se i sami malo potrudili da prenesu znanje na pravi način, kada bi pratili tokove predmeta koji predaju, kada bi komisija za kvalitet nastave intervenisala kod profesora koji ne znaju to da rade (slanje na dodatnu edukaciju npr), sve bi bilo mnogo bolje i lakše.

    Da se razumemo, profesor je plaćen da prenese znanje deci. Ako prosto profesor nije sposoban da znanje prenese ili nije zainteresovan treba da bude zamenjen ili poslat na dodatnu edukaciju kao što rekoh.

    Takođe, poznata je pojava da profesori i namerno predaju loše da bi se deca spremala i tako jedni drugima "prave posao". U mom malom gradu zna se. Deca jednog profesora u školi idu kod drugog da se spremaju privatno, a deca drugog se spremaju kod prvog privatno.

    Ne znam kako je sad, ali deca koja se nisu spremala teško da su mogla da doguraju dalje od trojke, ne zbog osvete profesora što se učenik ne sprema nego zbog nezainteresovanosti profesora da prenese znanje. Sa druge strane kada tog istog profesora privatno platite i te kako je zainteresovan.

    Dakle ne samo što ga kao poreski obveznici plaćate da uči vaše dete, plaćate ga dodatno da radi ono za šta je već plaćen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zdravo!

      Razmišljao sam o tvom komentaru i jako mi se sviđa. Istakao/la si neke važne stvari. Kontam da čim su završili fakultete znači da profesori imaju potrebno znanje i veštine. Međutim, mislim da je problem leži u motivaciji da deci prenesu znanje. Vrlo često, profesori nisu motivisani i trude se samo da odrade posao. Kao i u svakom poslu, i u profesuri većina se trudi samo da posao otalja ne vodeći računa o učinku (učinak je bitan samo kad im dolazi inspekcija). Nedostatak svoje motivacije oni opravdavaju time da deca ne žele da uče, da su nevaspitana i tome slično. Iako ima istine u tome, problem je što profesori svaljuju krivicu na drugu stranu u procesu transfera znanja. Pritom, zanemaruju svoju odgovornost u svemu ovome.

      Meni je drago da postoji manji broj ljudi koji želi deci da pomogne i svoju nastavu učini kvalitetnijom i interesantnijom. Kao reakcija na ovaj tekst, javilo mi se dosta ljudi iz prosvetne zajednice koji su rekli da se na razne načine trude da unaprede svoja predavanja i učine ih zanimljivim (link sam stavio zato što se među komentarima mogu pročitati stavovi takvih ljudi). I jako mi je drago da postoje takvi ljudi! :)

      Što se tiče toga da profesori jedni drugima prave posao, znam za tu praksu. Bilo je toga i u moje vreme. Znalo se čiji se đaci kod kog profesora spremaju. Slažem se da deo profesora ima novčane podsticaje za loš kvalitet njihove nastave.

      Pošto je učenje dvostrani proces, onda moramo da pomenemo i decu koja ta znanja treba da usvoje. Problem zapravo leži u njihovoj motivaciji. Kako dete da bude motivisano da uči kada mediji i čitavo društvo podržavaju neukost, neznanje, vulgarnost, nesposobnost i to ismevaju na raznim reality emisijama? Kako dete da shvati da je znanje potrebno u ovakvim društvenim uslovima? Zato deca ne paze na časovima, ne uče. Čak i kad roditelji angažuju privatnog profesora, deca se sve više ponašaju nezainteresovano i očekuju sve na gotovo.

      Za kraj, moram da kažem da svi mi učestvujemo u ovakvoj lošoj praksi jer šaljemo svoju decu kod profesora a da se čak ni ne potrudimo sami da pomognemo svojoj deci u sticanju novih znanja. Upravo zato sam i napisao ovaj tekst - da predložim načine za rešavanje i prevazilaženje ovih problema. I da uštedite koji dinar u vreme besparice.

      Pozdrav! :)

      Delete
    2. Hvala na ovako lepom i isrcpnom odgovoru. Upravo zbog ovakvih stvari i volim da pratim blogove. Dopada mi se upravo to sto prica ne staje sa krajem teksta vec se nastavlja u komentarima gde dolazimo do novih ideja, stavova, pogleda isl... :)

      Delete
  2. Dobara analitički tekst, ali suviše blag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Drago mi je da Vam se sviđa tekst. Bitno je da ljudi razumeju poentu teksta. Želeo sam da skrenem pažnju na probleme i predložim neko korisno rešenje/savet. Obzirom da sam i sam dosta racionalan, trudim se da tekstovi budu manje obojeni emocijama. Možda ste zato stekli utisak da je tekst blag... :)

      Delete
    2. Procitala sam tekst.I sama imam decu skolskog uzrasta i prolazim kroz slicne probleme.Generalno,problem je motivisati decu da rade i uce i plasirati im sticanje znanja kao sticanje licnog,neotudjivog bogatstva.To je jako otezano u okolnostima ponude rijalitija i strleta kao lakog nacinja sticanja pozicije,kao i u eri novokomponovanih bogatasa koji su glorifikovani na sve medijske nacine!Drugi problem je kako motivisati malo placene profesore da daju svoj maximum u okolnostima gde je veoma primamljivo iskusenje zaraditi dodatno,neoporezovanim,privatnim dodatnim radom...Tako je najveca odgovornost na roditeljima i potreban je herkulovski napor da se postigne pravilno usmeravanje i izgradjivanje decje licnosti...

      Delete
    3. Milice,

      Najpre, hvala na vremenu koje ste izdvojili za čitanje i komentarisanje teksta. U potpunosti se slažemo da je teško motivisati decu upravo zbog prevelikog uticaja medija, interneta i kompjutera. Iako mediji imaju svoj pozitivni uticaj, u poslednje vreme smo se nekako više posvetili promociji negativnih pojava poput reality emisija, vređanja, ponižavanja i tome slično. Upravo zato sam i govorio da roditelji ne treba da dozvole da decu obrazuju mediji i kompjuter već da, iako je verujem to teško, to čine oni koliko je u njihovoj moći. Obrazovanje nije samo proces koji otpočinje i završava se u školi. Tim pre što osnovno vaspitanje dolazi iz porodice.

      Što se tiče profesora, slažem se - i njih je teško motivisati. O tome sam pisao u jednom od prethodnih tekstova.

      Generalno, problem je motivacija. To primećujem ne samo kod dece već i kod svojih prijatelja, u svojoj sredini. Teško je motivisati ljude koje malo šta može da pokrene. Ali mislim da su ovi ljudi takvi upravo zato što društvo šalje signale da bilo kakav aktivizam ili promena nije poželjna. Problem je što društvo sputava one koji žele inovacije. Kada bi veći deo stanovništva imao svest neophodnosti promena i aktivizmu, verujem da bi priča bila drugačija. Ali, da bi se ova svest razvila, potrebno je razvijati je od malih nogu. A tu opet na scenu stupaju roditelji, bake i deke, sredina...

      Delete
  3. Ne bih se slozila da privatni casovi nisu nepotrebni, jer ponekad deca (i/ili roditelji) zele iste upravo iz razloga da bi upotpunuli svoje znanje ili dosli do nekog drugog nivoa..Sto je npr. u slucaju ucenja stranih jezika u nasim skolama sasvim opravdano, Ne podrzavam takve gde neko drugi resava domace i slicno (cega je sigurno vise..), ali eto da spomenem drugi ugao gledanja :)



    No i meni se cini da roditelji danas generalno gledano jako malo ucestvuju u kompletnom obrazovanju decu, koje se odnosi i na skolu i ucenje ali tako i na sve drugo. Secam se jos kada sam ja posla u prvi razred, pre vise od 20 godina, da je komsinica prokomentarisala da ona svoju decu nece uciti da citaju pre polaska u skolu kao sto su mene moji, jer "treba i ti prosesori nesto da rade". Time je vise naudila svojoj deci nego tom nekom nastavniku..

    ReplyDelete
  4. Izvinjavam se, u toku izmene formulacije prvobitne recenice napravila sam gresku - trebalo bi da stoji "ne bih se slozila da su privatni casovi nepotrebni'. (Mada se slazem se da nisu neophodni za osnovno obrazovanje, verovatno se u tekstu i komentarima odnosilo na to)

    ReplyDelete
  5. Yep, odnosilo se na osnovno obrazovanje. U svakom slučaju, dobro smo se razumeli. :)

    ReplyDelete