Neko je rekao stezanje kaiša?


Pre nekoliko dana u našim medijima se pojavila vest koja najavljuje dodatno stezanje kaiša. U suprotnom, neće biti dobro. Tim povodom, bavićemo se javnim finansijama. Trudiću se da dam odgovor na pitanje da li je dalje stezanje kaiša uopšte moguće, ima li mesta daljem stezanju i treba li ono biti učinjeno.

Najpre, šta su to javne finansije?
Pre nego što dam odgovor na ovo pitanje, moramo da se složimo oko nečega: što više vreme protiče, država postaje sveprisutna. Ovo kažem zato što se ona trudi da zadovolji obrazovne, zdravstvene, socijalne, sportske, kulturne, umetničke; ali isto tako, i preduzetničke, kreativne i komercijalne potrebe svojih stanovnika. Pošto je sveprisutna i želi mnogo toga, ona to ne može da čini ako nema dovoljno para. E tu dolazimo do javnih finansija.

Dakle, javne finansije, kao grana ekonomije, proučava mehanizme/načine prikupljanja novca od strane građana i firmi kroz razne vidove nameta (porezi, akcize...) sa ciljem da tako prikupljeni novac redistribuira tako da podmiri što je moguće više ljudskih potreba.

Apetiti države su veliki, da ne kažem ogromni. 
Da bi ispunila očekivanja svojih građana, država osniva javna preduzeća poput Železnice Srbije, Telekom Srbije, Aerodrom "Nikola Tesla", Železara Smederevo (do pre godinu, dve ona je bila privatna ali je zbog finansijske krize, U.S. Steel kao prethodni vlasnik prodao je ovu firmu nazad Srbiji), Srbijagas itd. Pored toga, tu su razne ustanove kulture poput muzeja, biblioteka, bioskopa, centara za kulturu, dečiji i studentski kulturni centri; tu su i brojne obrazovne institucije poput univerziteta, fakulteta, viših škola, srednjih i osnovnih škola; tu su i zdravstvene ustanove, klinike itd.

Veliki apetiti traže puno para...
Obzirom da je Srbija država u kojoj je godinama vladao komunizam, nekako su ljudi navikli da država stalno vodi socijalnu politiku. Voleo bih da razumete da ne kažem da je socijalna politika, a priori, loša. Ona postaje loša tek kada neko drugi počinje da ostvaruje neku štetu ili minus u prilivima odn. kada država krene da preko ovih firmi sprovodi svoju socijalnu politiku. Upravo to se desilo sa Srbijagasom zbog čega ova firma duguje oko milijardu evra. Već godinama, "Železnicama Srbije" ostvaruje ogromne gubitke. Samo u su 2011-toj godini oni su iznosili 738 miliona dolara. JP "Putevi Srbije" su pre koju godinu imale minus od skoro pola milijardi evra. Jat Airways, firma koja je do skora postojala, bila je u februaru ove godine dužna 170 miliona dolara.

Mislite da su gubitaši ostvaruju samo firme? Razmislite još jednom! FK "Crvena zvezda" je dužna između 25 i 39 miliona evra. Skoro svake godine možemo čitati novinske tekstove da gubimo ogroman novac na javnim nabavkama. Koliko gubimo kroz razne vidove korupcije?

Dalje, ni jedna naša institucija nema tačan i precizan spisak ljudi koji koriste službena vozila. A šta ćemo tek sa brojem istih? Mora li svaki predsednik opštine imati auto (naj)bolje klase? Koliko godišnje košta registrovanje a potom i održavanje tih automobila? A tek benzin? I koliko se puta dešavalo da zvaničnici opština, gradova, Republike koriste službene automobile u lične svrhe?

Imaju li samo predsednici teritorijalnih jedinica svoja vozila? Ne! Tu su i čelnici malo pre pomenutih gubitaša ali i još mnogo više. Kad smo već kod njih - znate li kolike su plate direktora u pojedinim državnim firmama? Ako niste, pogledajte na ovoj stranici.

Takođe, postoji zaista puno službenika i zvaničnika koji svoje poslovne telefone koriste u lične svrhe. Nekad ti računi budu u granicama normale. Ali nekad budu zaista bezobrazno visoki. Na primer, čuo sam da su službenici u jednoj opštini u Ćupriji imali mesečni limit od 5000 dinara - sve preko toga plaćali su sami službenici iz svog džepa. I sad zamislite Srbiju koja ima oko 550.000 službenika (državnih i lokalnih) i te telefonske račune. Koliko li tu tek para ode?

Prema podacima koje je objavila Uprava za javni dug, ukupan javni dug Srbije je jezivih 19,08 milijardi evra. 19 milijardi evra. Dakle još jednom: 19 milijardi evra! Šta mislite, ko će te silne gubitke i dugove vraćati? Ako kažete država - grešite! Jer će je plaćati građani. I to ne samo oni koji su živi već i oni koji tek treba da se rode (štaviše, postoji podatak da svaka beba koja se rodi je u startu dužna preko 2000 evra).

Može li se govoriti o stezanju kaiša a da ne pomenemo brojne agencije. Njih ima preko 100. Naravno, neke od njih su samoodržive (tj. ostvaruju sopstvene prihode za pružene usluge). Ali većina nisu. Da li su nam one zaista potrebne? Ima li mesta njihovom ukidanju? Siguran sam da postoji!

Za kraj recimo i ovo: u toku sage o rekonstrukciji Vlade pojavile su se priče da će pojedini strani političari biti savetnici Aleksandra Vučića. Danas je objavljen jedan vrlo interesantan članak o tome koliko usluge tih uticajnih ljudi koštaju

Dakle, pitanje je da li ima mesta stezanju kaiša? O da! Kada bi gubitaši postali dobitaši ili makar poslovali na pozitivnoj nuli, kada bi plate funkcionera bile u skladu sa sudbinom preduzeća koje vode - onda da! Dakle, ako država kaže da treba da se steže kaiš, mislim da bi trebalo krenuti od sebe same. Svakako, javni dug neće nestati, ali će sigurno bili manji za koju milijardu.

Treba li da bude učinjeno dalje stezanje kaiša? Ako stezanje znači preorjentaciju najvećih gubitaša sa vođenja socijalne politike na politiku samoodrživosti onda naravno! Ako stezanje znači povlačenje ručne od strane države i njeno povlačenje iz nekih sektora, onda verujem da je dalje stezanje moguće.

U sledećem tekstu naveću par primera kako je država nanizala ovolike dugove. Do sledećeg čitanja, javite mi vaše utiske.

Sviđa ti se tekst? Podeli ga sa onima koje voliš!

Ko je Predrag Popović?

Moderni don Kihot. Zalaže se da pamet, sposobnost, kreativnost i društveni aktivizam budu mainstream. Bloguje o ovim temama.
Optimista.
Piše. Stvara. U stvari, izmišlja. Priče, uglavnom, u kojima misli, snove i ideje pretvara u reči.

0 komentar(a):

Post a Comment