Kako sprečiti impulsivnost pri kupovini i uštedeti novac?


Svaki put kada sam u prilici, skoknem do knjižara koje su skoncentrisane u centru Niša. I kao po običaju, uvek nađem neku knjigu koju želim da kupim. Cena tih knjiga se može kretati od 300 pa sve do nekoliko hiljada dinara. I sad, nije problem kada kupim neku jeftiniju knjigu. Ali, ako želim da kupim neku stručnu knjigu iz oblasti ekonomije i finansija koje koštaju i po nekoliko hiljada, tu nastaje problem...

Evo problema: u moj glavi počne večita borba impuslivnog potrošača i racionalnog čoveka, slična borbi đavola i anđela. I pre nego što vam ponudim neke savete kako da ovaj problem rešite, hajde da pročitamo kako bi taj večiti sukob impulivnosti i racionalnosti mogao izgledati:

Impulsivni JA: Pogledaj je... Prelepo izgleda - masan papir, fotografije u boji, lepo objašnjen tekst...
Racionalni JA: Ma da, sve je to super, ali knjiga je preskupa za mene u ovom trenutku.
I.: Preskupa je, ali želiš da je kupiš već duže vreme.
R.: U ovom trenutku ti nije potrebna. Istu knjigu možeš uzeti u biblioteci.
I.: Ali u njoj ne možeš ništa pisati i beležiti.
R.: Kao da ćeš u svojoj nešto pisati i beležiti.
I.: Kupi je...
R.: Imaš puno obaveza - nemački, učenje, ples...
I.: Kupi je...
R.: Ni prethodne knjige nisi pročitao...
I.: Kupi je!
R.: Impulsivni, a da ti malo iskuliraš?
U tom trenutku spuštam knjigu i izlazim iz knjižare. Zašto i kako sam odlučio da poslušam svoju racionalnu stranu. O tome čitajte u nastavku.

Promena stava

Šetajući ulicom, sigurno nailazite na natpise koji vas prosto mame sa svih strana: "Jeftine patike", "Sniženje patika zbog likvidacije", "Još malo pa nestalo" itd. Ovi natpisi su dosta primamljivi jer u vama bude impulsivnost. Možda razmišljate ovako: "Brzo! Ako propustim ovo sniženje, ko zna kad ću sledeći put moći da kupim tu stvar." Umesto impulsivnosti, pokušajte da promenite stav! Pokušajte da malo pojačate racionalni deo svoje ličnosti. Time ćete poboljšati svoju sposobnost razmišljanja i savladati svoje emocije.

Pre nego što nađete razlog da nešto kupite, pronađite razloge da nešto ne kupite. 

Kako ovakva promena stava pomaže? Vrlo jednostavno - mnogo je lakše da pronađete razlog da nešto učinite, nego da ne učinite. Kada, na primer, vidite veliko sniženje patika, verovatno ćete pomisliti: "Zašto da ne?! Jeftine a kvalitetne patike - šta čekam?" Ovo razmišljanje će biti na mestu onda kada imate neke stare patike koje su odslužile svoje i vreme je da ih zamenite drugim parom. Međutim, ako kući već imate neke novije patike koje možete nositi, onda ovakav način razmišljanja može biti loš i štetan po vas. Jer, šta će vam dva, tri ili pet pari patika? (Idalje mi nije jasna konstatacija žena koje kažu da nemaju šta da obuku ili obuju iako imaju 10 haljina ili 30 pari cipela.)

Umesto ovakvog stava, izgradite novi! Novi koji će temeljno promišljati razloge nešto ne kupiti. Drugim rečima, pronađite odgovore na ova pitanja::
  1. "Zašto da ne kupim te patike?"
  2. "Da li mi je ovo zapravo potrebno?"
  3. "Da li kupujem samo da bih kupio ili da bi mi stvar služila svrsi?"
  4. "Šta dobijam a šta gubim kupovinom?"
  5. "Ako ne kupim nove patike, da li bih i kako pametnije mogao iskoristiti ušteđeni novac?"
  6. "Kako će kupovina ove stvari uticati na moj život? Hoće li moj životni standard poboljšati ili pogoršati? I kako?"
  7. "Da li već posedujem adekvatnu zamenu za proizvod koji želim da kupim?"
  8. "Jesam li platio sve račune?"
  9. "Mogu li sebi ovo da priuštim u ovom trenutku?"

Ohladite malo glavu

Ovo pravilo je vrlo jednostavno: obećajte sebi da u narednih 30 dana nećete ulaziti u dotični objekat (u mom slučaju: knjižaru), nemojte posećivati sajtove vezane za kupovinu, nemojte sebe izlagati iskušenju da budete u bilo kakvom kontaktu sa onime na šta želite da potrošite svoj novac. Ako i nakon 30 dana, idalje želite da kupite taj proizvod, samo napred! Ovo pravilo je poznato kao pravilo "30 dana".

Zašto je bitno da budemo što dalje od proizoda? Ako budete stalno razmišljali o tom proizvodu, ako budete na bilo koji način u kontaktu sa njim, on će vas stalno podsećati na vašu želju da kupite tu stvar a time i da potrošite novac. Suština ovog pravila je, zapravo, u samodisciplini. I ako ste disciplinovani, možete mnogo toga postići. Disciplinom, vi, zapravo, nagrađujete samog/u sebe. Pogledajmo kako to...

S jedne strane, ako posle 30 dana ne budete želeli da kupite taj proizvod, onda znači da vaša želja za posedovanjem istog nije toliko jaka. Ohladili ste glavu i racionalno o svemu promislili i sačuvali novac (nagrada slučaja A). Sa druge strane, ukoliko i posle ovog roka želite da kupite taj proizvod, samo napred! Ako je želja da kupite tu stvar toliko jaka da izdrži test vremena, onda znači da vam je ta stvar dosta važna a želja jaka. Nagradu koju u ovom slučaju dobijate je kupovina. Dakle, dobijate u svakom slučaju.

Znam da je samodisciplina teška. Ali je zato i nagrada veća. :)

A sada, pre nego što ostavite komentar ili sa svojim prijateljima preko društvenih mreža podelite ove predloge, vratite se na početak teksta, pročitajte dramatizaciju sukoba anđela i đavola i zaključite kako su ovi saveti meni pomogli. :)

Ako su vam se ovi predlozi dopali, nastavite redovno da čitate blog i saznaćete nove savete i predloge za štednju. Uvek se možete pretplatiti na RSS feed ili na newsletter tako što ćete upisati svoju e-mail adresu u belo polje sa leve strane i kliknuti na dugme "Ok". Ili jednostavno - lajkujte stranicu.

Do sledećeg čitanja...

Sviđa ti se tekst? Podeli ga sa onima koje voliš!

Ko je Predrag Popović?

Moderni don Kihot. Zalaže se da pamet, sposobnost, kreativnost i društveni aktivizam budu mainstream. Bloguje o ovim temama.
Optimista.
Piše. Stvara. U stvari, izmišlja. Priče, uglavnom, u kojima misli, snove i ideje pretvara u reči.

0 komentar(a):

Post a Comment